- Eli miten saat asiakkaat syömään kädestäsi ja kertomaan siitä muillekin

Jos maailma olisi reilu paikka, kova työ palkittaisiin, asiakkaat suosisivat paikallista pienyrittäjää Prisman sijaan, eikä kukaan tinkisi hinnoista.

Miten paljon aikaa, vaivaa ja rahaa voisit säästää, jos tietäisit, mitä asiakkaat todella haluavat?

Asiakkaat ovat kuin kauniita, kiehtovia villieläimiä - arvaamattomia ja omapäisiä. Asiakkaankesyttäjänä osaat kuitenkin luoda ympäristön ja olosuhteen, jotka saavat heidät palaamaan yhä uudelleen.

 

Jos olet koskaan miettinyt, miksi asiakkaat

  • eivät kiipeä sisään ovista ja ikkunoista, vaikka palvelusi on ylivertainen muihin nähden 

  • aina valittavat ja tinkivät hinnoista 

  • tulevat sisään ihastelemaan, mutta lähtevät kuitenkin Prismaan ostoksille 

  • sanoivat kyselyssä olevansa kiinnostuneita palvelusta, jota eivät nyt ostakaan

  • eivät ymmärrä omaa parastaan

...ratkaisu on kätesi ulottuvilla.

Olitpa käsityöyrittäjä, joka kamppailee tuntipalkkansa puolesta, kun ympärillä harrastajat myyvät tuotteitaan pilkkahintaan, tanssistudion omistaja, joka tuskailee saadakseen kaikille tunneilleen tarpeeksi kävijöitä, graafikko, joka haluaisi enemmän ja haastavampia (laajempia/luovempia/isompia projekteja) töitä, tai yrittäjä joltain ihan muulta alalta, vastaukset kaikkiin kysymyksiisi löytyvät asiakkaista.

Asiakas on eläin

Asiakas on kuin villieläin. Mitä paremmin tunnistat eri lajit, niiden elintavat ja mieltymykset, sitä paremmin tiedät jo etukäteen, mikä heitä ihastuttaa ja vihastuttaa - mistä he pitäisivät ja mitä he tarvitsisivat. Osaat luoda heille olot, joissa viihtyä piiiiiitkän aikaa - ja tuoda lajitoverinsakin.

 

Tervetuloa asiakkaankesytysoppaaseen! 

 

Eli oppimaan, miten saat asiakkaat syömään kädestäsi ja kertomaan siitä muillekin.

 

Tasolla 1 mikrotehtävät ohjaavat sinua työpäiväsi aikana kysymään asiakkailta ja tarkkailemaan heidän toimiaan ilman, että tarvitset mitään erityisosaamista, tai muu työntekosi häiriytyy. Opit katsomaan asiakkaitasi uusin silmin, tulkitsemaan heidän toimiaan ja keräämään heidän tarpeistaan tietoa.

 

Tasolla 2 siirryt käyttämään keräämääsi tietoa hyväksesi oman toimintasi kehittämisessä, eli ideoimaan tiedon pohjalta.

 

Tasolla 3 opit testaamaan ideoita – tai osia niistä – käytännössä.

Opas kouluttaa sinut kädestä pitäen tason 3 asiakkaankesyttäjäksi noin neljässä viikossa ja antaa välineet myös ammattitaitosi ylläpitoon jatkossa.

Asiakkaankesyttäjän välineistö koostuu viidestä osasta:

  1. Korona-työpajalla saat kehitykselle lentävän lähdön. Se on erityisesti suunniteltu tukemaan innovatiivista ideointia nopean tilanteenmuutoksen vuoksi kriisissä olevan yrityksen tulevaisuuden suunnitteluun

  2. Ymmärrystä kerätään mikrotehtävillä. Tehtäväkortit ohjaavat asiakkaisiin tutustumista kysymyksin ja huomiointikohtein. Niiden avulla pystyt pilkkomaan tekemisen sopivan kokoisiksi suupaloiksi niin, että se solahtaa normaalin työpäiväsi arkeen helposti. Kortit on saatavilla sekä printattavina versioina että sähköisinä, puhelimen taustakuvaksi sopivina kuvina.

  3. Mikrotehtävien ohjaamana kerättyä tietoa saat koostettua ja jaoteltua suoraan erilaisiin muistiinpanopohjiin, jolloin vältyt erillisiltä muistiinpanojen kirjaamisilta, purkamisilta ja analysoinneilta.

  4. Lyhyet videot opastavat asiakkaankesyttäjän välineiden käyttöön ja ohjaavat sinua uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä ja testaamisessa

  5. Ei pidä myöskään unohtaa kurssilla tapahtuvan jatkuvan kehityksen ja sparrausavun merkitystä. Liity mukaan keskusteluun, kommentoi, kysy ja esitä kehitystoiveita!

Asiakkaankesytysoppaan laatija olen minä, Katja Seppänen

 

 

 

 

 

 

Olen vuodesta 2007 auttanut yrityksiä tutustumaan asiakkaisiinsa, jotta he voivat tehdä asiakkaansa onnellisiksi ja saada yrityksensä menestymään. Olen ollut palvelumuotoilija ja konseptisuunnittelija siis jo yli 10 vuotta.

 

Tajusin tuolloin jo aika pian, että asiakasymmärrys on kaiken menestyksen perusta. Mutta edelleenkin se on lähinnä suurempien yritysten juttu, joilla on varaa maksaa palvelumuotoilutoimistojen palveluista. Ei kuitenkaan ole yritystä, yhdistystä tai toimintaa niin pientä, etteikö se hyötyisi asiakkaiden aidosta kuuntelusta ja asiakasnäkökulman ottamisesta toiminnan kehittämisen keskelle. 

 

Ja SIKSI Asiakkaankesytysopas on kehitetty!

 

Palvelumuotoilusta kiinnostuneille löytyy kyllä verkosta erilaisia työkalupakkeja ja valmiita pohjia, mutta niiden täyttäminen vaatii aikaa (jota ei ole), eikä niiden käyttöönotto yksin ole välttämättä niin yksinkertaista. Kaikki voi näyttää selvältä teoriassa, mutta käyttöönotto sakkaa silti. Ja kaiken tämän jälkeen on vielä se, miten sitä kerättyä ymmärrystä sitten oikeastaan käytetään toiminnan kehittämiseen.

 

Asiakkaankesytysopas sujahtaa arkeesi vaivattomasti

Oppaassa olen pilkkonut ja sekoitellut kalliiden asiantuntijoiden työkalut pieniksi suupaloiksi ja heittänyt ne blenderiin niin, että et tarvitse mitään erityisosaamista niiden käyttöön ottamiseksi.

Mutta kenellä on aikaa kurssien katsomiseen? 

Siksi Asiakkaankesytysopas ei ole perinteinen verkkokurssi - se on tekemistä. Eikä mitään työpäivän jälkeen, työpöydän ääressä puurrettavia kotitehtäviä tai teoreettista pohdintaa, vaan käytännön tekemistä työpäivän aikana. Normaalin työn lomassa tehtäviä, pieniä mikrotehtäviä, jotka ohjaavat sinut ymmärryksen keräämiseen ja sen hyödyntämiseen kolmessa tasossa.

Mikä ”Korona edition”?

Asiakkaankesytysopas on ollut työn alla jo vuosikausia. Avain menestyneeseen yritystoimintaan on ymmärtää, mitä asiakas sisimmässään haluaa – ja tarjota sitä. Se pätee missä tahansa tilanteessa, mutta erityisesti muutostilanteissa jyvät erotetaan akanoista sen suhteen, kuka todella ymmärtää asiakkaitaan ja on olemassa palvellakseen heitä – ei vain omista syistään. Tulevaisuudessa asiakkaankesytysoppaan työkaluja saa myös painettuina kappaleina - sellaiseksi olen sitä koko ajan suunnitellut - mutta sitten tuli poikkeustila. 

 

Korona edition on täysin sähköinen versio oppaasta, joten saat sen nopeasti ja helposti käyttöösi. Löydät sisältä myös Pikapassin, eli Korona-työpajan akuuttiin ideoinnin tarpeeseen. Lisäksi opas on vapaasti hinnoiteltu, periaatteella ”maksa, minkä jaksat”. Haluan, että jokainen yrittäjä voi ottaa sen käyttöön, taloudellisesta tilanteestaan riippumatta. Ja jotta ainakaan hinta ei ole leviämisen esteenä, saat itse päättää, mitä siitä maksat – vai maksatko mitään.

Bonuksena jatkuva tuki

Korona edition on Asiakkaankesytysoppaan ensimmäinen versio - se siis kehittyy vielä. Siksi tarjoan täyden tukeni kurssin kävijöille, vastaan päivittäin kysymyksiin ja opastan eteenpäin. Osallistu siis keskusteluun, kommentoi, kysy – pyydä lisäyksiä. Päivitän materiaaleja palautteen perusteella ja pääset hyötymään kaikesta ilman lisämaksuja! Aktiivisimmille kehittäjille lähetän myös kauniin kiitoslahjan - suomalaisen pienyrittäjän käsialaa tietenkin :)

 

Takuu

Saat itse päättää hinnan - maksat, minkä jaksat. Ja jos et jaksa ollenkaan, pyydä rahasi takaisin 14 päivän kuluessa.

Onko sinusta Asiakkaankesyttäjäksi?

Muuttuvassa maailmassa menestyminen vaatii asiakkaankesyttäjän ajatusmaailmaa, sillä vain pitämällä kirkkaana mielessä, miksi yritys on olemassa, ollaan valmiita kehittymään – odottamattomiinkin suuntiin – asiakkaiden mukana. Jos haluat vain suojella ja pitää kiinni nykyisestä tavastasi tehdä asioita, et ole vielä valmis asiakkaankesyttäjäksi ja voit unohtaa lukemasi. Kiitos mielenkiinnostasi ja kaikkea hyvää jatkoon!

Jos taas tiedät, että tehtäväsi on auttaa asiakkaita heidän pyrkimyksissään ja tuottaa heille arvoa - tule mukaan.

Päätä itse sopiva hinta!

Asiakkaankesytysoppaan Korona Edition on vapaasti hinnoiteltu, sillä se on tarkoitus saada niin monen yrittäjän käsiin kuin mahdollista - erityisesti tänä poikkeusaikana. Valitse siis omalle kukkarollesi sopiva hinta ja klikkaa eteenpäin. Jos minimihintakin on tässä tilanteessa liikaa, voit aina käyttää palautusoikeuttasi - pyydä 14 päivän kuluessa rahasi takaisin, ja jatka työkalujen käyttöä vapaasti.

Kuva: Mirkku Merimaa

Kyllä!

Aloitan asiakaskesyttäjän opinnot hintaan:

Nähdään koulutuksessa, urhea asiakkaankesyttäjä!

© 2020 by Workshop shop