top of page

Kaipaatko enemmän ja parempia asiakkaita?

Mitä, jos osaisit täyttää tilausputkesi jatkuvasti mielenkiintoisilla asiakkailla ja projekteilla, joissa saat käyttää osaamistasi monipuolisesti?

Ottamalla kylmäsoitot osaksi päivittäistä rutiiniasi, saat rakennettua vahvan asiakaspohjan ja tasaisen tulovirran - käytit aikaa sitten 5 tai 55 minuuttia!

Tervehdys tuleva myyntitykki!

Jos olet koskaan ollut tilanteessa, jossa

  • tiedät, että oman osaamisen markkinointiin ja myyntiin pitäisi panostaa, mutta aikaa ei tunnu koskaan riittävän

  • kylmäsoitot ovat yhtä tuskaa - joten ne jäävät tekemättä

  • tilauskanta vaihtelee - joskus on ruuhkaa ja joskus hiljaista

  • saadut projektit ovat suurimmaksi osaksi mitä sattuu - unelmaduuneja ei tipahtele syliin

  • selität myynnin laahaamisen sillä, ettet vain ole “hyvä myyjä”,

tervetuloa joukkoon!

Olen aina pitänyt itseäni enemmän ‘markkinoijana’ kuin myyjänä, ja erityisesti kylmäsoitot kauhistuttivat minua. Tietysti tiesin, ettei kukaan tule palveluitani hakemaan kotisohvalta, mutta omaan toimintaan panostamista oli aina helpompaa siirtää “ensi viikkoon”. Aktiivisen myynnin ja potentiaalisten asiakkaiden kontaktoinnin sijaan, halusin uskoa, että on olemassa ‘järkevämpi’ (ja helpompi) tapa hoitaa tilausputki kuntoon ja saada asiakkaat soittamaan minulle, mutta aika ja jaksaminen ei riittänyt säännölliseen bloggaamiseen, somettamiseen tai uutiskirjeisiinkään. Joten olin niiden keikkojen varassa, joita vastaan sattui tulemaan.

Keväällä 2018 olin kuitenkin tuotteistanut palveluitani ja halusin alkaa myyntityön - mutta en taaskaan oikein tiennyt, mistä aloittaa - jos minulla olisi valmiina isot asiakasrekisterit ja verkostot, niin minulla ei olisi tällaisia ongelmia.. Törmäsin samoihin aikoihin Fanatical Prospecting -kirjaan. Kirjassa puhuttiin paljon juuri kylmäsoitoista ja niiden toimivuudesta yli kaikkien muiden kontaktoinnin menetelmien siitäkin huolimatta, että ‘inbound-markkinointi’ on nykyään niin kova sana ja lukuisat asiantuntijat joka puolella myyvät ajatusta “helpommista” tavoista houkutella asiakkaita. Se kaikki tuntui järkevältä - erityisesti, kun kirjassa korostettiin, miten epämiellyttäviä kylmäsoitot ovat KAIKKIEN mielestä. Myös ammattimyyjien.

Kylmäsoitot ovat kuitenkin yritysten välisessä kaupankäynnissä paras ja tehokkain tapa saada uusia kontakteja ja myyntiä aikaan.

Tähän on (ainakin) kaksi syytä:

  1. Puheluilla tavoitat nopeammin enemmän oikeita ihmisiä kuin verkostoitumistilaisuuksissa

  2. Suorilla puheluilla tavoitat täsmällisemmin kun markkinoinnilla (blogit, some, mainonta, jne) ja saat tietosi suoraan potentiaaliselta asiakkaalta

 

Puhelut ovat siis tehokkaampia! Puheluissa tiedät heti, tavoititko oikean henkilön ja saat arvokasta tietoa heidän suhtautumisestaan, kiinnostuksensa tasosta, kysymyksistä ja mahdollisista vastalauseista. Kaikki asioita, jotka opettavat valtavasti, mitä, miten ja kenelle palveluita kannattaa tarjota.

Kyse on siis vain siitä, pääseekö soittojen ‘inhottavuudesta’ yli vai ei.

Kylmäsoitot ovat ylivoimaisen tehokas tapa myydä

Teorioista pienyrittäjän käytäntöön

Ongelma myyntiä opettavissa kirjoissa ja puheenvuoroissa on kuitenkin se, että ne on suunnattu myynnin ammattilaisille - tai ainakin ihmisille, joiden arjesta myynti vie suuren osan. Pienyrittäjän elämä on kuitenkin toisenlaista. Meidän arkemme koostuu lukuisista erilaisista vastuista ja tehtävistä, sillä arjessa yhdistyvät sekä asiakastyö, että itse yrityksen pyörittäminen. Siksi myyntiinkään ei ole aikaa panostaa loputtomasti.

 

Pienyrittäjän myyntitoimien täytyy siis olla tarkemmin suunnattuja ja rajattuja, koska ylimääräistä aikaa ei ole. Mittavat myyntirupeamat eivät tuo pitkäaikaista hyötyä, vaan uusia kontakteja on muodostettava jatkuvasti - siksi rutiinien ja tapojen kehittäminen myynnin ympärille on hyödyllistä. Pienenkin ajan pyhittäminen myynnille päivittäin kerryttää mittavia etuja kuukausi- ja vuositasolla.

Montako uutta kontaktia otit esimerkiksi tässä kuussa - entä viime kuussa? Jos soittaisit yhden puhelun joka työpäivä, siitä kertyisi jo kuukauden aikana yli 20 puhelua!

Tunnet itsesi, luo oma rutiinisi

Kehitä siis oma myyntirutiinisi! Meillä jokaisella on omat unelmamme ja tavoitteemme yrityksellemme, sekä omat tapamme ja rytmimme tehdä asiakastyötä. Siksi mikään ulkoa tuotu menetelmä ei toimi.

Uusien tapojen ja rutiinien luomisessa ensimmäiset viikot ovat kriittisimmät. Vanhoihin tapoihin on helppo luisua ja jättää uudet omaksumatta, vaikka järki sanoisi mitä. Lipsuminen on erityisen helppoa, jos koet uudet rutiinit yhtään epämiellyttäviksi, tai ympäriltäsi puuttuu tuki. Yksinyrittäjän kylmäsoitot ovat siis erityisen haastava rutiini oppia! 

Vasta, kun toistoja on vyön alla enemmän, alkaa aloittamisen kynnys laskea. Toistojen tiheys ja säännöllisyys puolestaan poistaa tarpeen neuvotella itsensä kanssa joka kerta erikseen, kannattaako aloittaa vai ei.

MYYNTIHAASTE on aloitusspurtti, jolla pääset voittajana yli noista vaikeimmista viikoista!

058-Edit.jpg

Olen Katja Seppänen

Olen palvelumuotoilija ja konseptisuunnittelija, vedän ja suunnittelen työpajoja, sekä koulutan näitä aiheita. Olen ollut pienyrittäjänä nyt nelisen vuotta.

Myynti on aina ollut heikko kohtani - ja toisaalta salainen haaveeni. Vuosi sitten otin myynnilleni suunnan ja tavoitteen ja päätin kehittää itselleni rutiinin myyntiin. Tiesin, että myynnistä piti tulla osa jokaista päivää, koska muuten olisi liian helppo luistaa siitä ja ajatella tekeväni enemmän “huomenna”. Tiesin myös tarvitsevani yhteisön, jolle olla tilivelvollinen tekemisistäni. Siksi perustin Facebook-ryhmän Fanaattiset Prospektoijat.

Tein kotiläksyni yrityksistä, joihin olin soittamassa, selkeytin tarjoamani palvelut niin, että ne olivat yksinkertaisesti puhelimitse kerrottavissa ja kirjoitin ytimekkään myyntispiikin. Sitten aikataulutin noin tunnin soittoaikaa joka päivälle - ja aloin soittaa. Raportoin Facebook-ryhmälle ennen ja jälkeen soittorupeaman.

Ja se toimi! Käytännössä vastaan ei tullut yhtään huonoa puhelua - kukaan ei ollut tyly. Lähes puolet soitoista johtivat heti palaveriin, joista tuli nopealla tahdilla pari kauppaakin!

Siksi heitän sinulle MYYNTIHAASTEEN

MYYNTIHAASTE on kalenterikuukauden mittainen opintomatka, jonka aluksi asetamme itsellemme myyntitavoitteet tulevalle kuukaudelle ja teemme suunnitelman niiden toteuttamiseksi. Kuukauden kuluessa toteutamme suunnitelmaa ja tarkennamme sitä viikottain oppien karttuessa. Kuukauden päätteeksi katsomme ryhmän kesken yhdessä, miten tavoitteet saavutettiin.

MYYNTIHAASTE koostuu viidestä osasta:

 

  1. Saat tavoite- ja suunnittelupohjat myyntiin ja myyntispiikkiin.

  2. Facebook-työpajassa asetetaan tulevan kuun myyntitavoitteet, tehdään toteutussuunnitelma, kerätään kontaktilistaa ja kiteytetään myyntispiikkiä.

  3. Videosarjassa kertaan oppini kylmäsoitoista puheluita ennen, niiden aikana ja jälkeen, jotta tiedät, mikä on toiminut ja mitä sudenkuoppia välttää.

  4. Joka perjantai Facebook-ryhmässä pidetään viikottainen tavoiteasetanta, jossa katsotaan yhdessä päättyvää viikkoa ja tehdään tarkempi suunnitelma tulevalle viikolle.

  5. Ryhmän tuki auttaa sinua omien tavoitteidesi saavuttamisessa! Omakin matkani myynti-guruksi on vielä kesken ja opin itsekin joka päivä ja joka soitosta lisää. Olen kuitenkin kaikenlaista myös jo tehnyt ja kokeillut - ja kaikkea keräämääni tietoa ja vinkkejä jaan kanssasi enemmän kuin mielelläni. Voit haasteen aikana kysyä mitä tahansa mieltäsi askarruttaa - yhdessä löydämme vastauksen.

 

LISÄKSI

Suoritan MYYNTIHAASTEEN ryhmän mukana, myyden itsekin omia asiantuntijapalveluitani potentiaalisille asiakkaille. 'Katjan kylmäsoitot' on säännöllistä seurantaa, jossa kerron, miten haaste omalta osaltani etenee - voit olla varma, ettet tuskaile kylmäsoittojen kanssa yksin. 

 

SALASANA

Liity heti mukaan Fanaattiset Prospektoijat -Facebook-ryhmään, jossa näet aiempaa raportointiani ja voit jakaa, kysyä ja saada vinkkejä myyntiin liittyen! Salasana ryhmään on 'Katjan kylmäsoitot'.

30 päivän MyyntiTakuu

Jos koet, ettei haasteesta ole ollut myynnillesi hyötyä, saat rahat takaisin. Takuu on voimassa 30 päivää, joten voit käydä lähes koko haasteen läpi ja nähdä, toimiiko se. 

Se on OK!

Oletko valmis tekemään tilaa pankkitilillesi ja ottamaan haasteen vastaan?

Sinä päätät - jatkatko kylmäsoittojen välttelyä, vai otatko yritystoimintasi tulevaisuuden omiin käsiisi? Kaikki, mitä teet myynnin eteen seuraavien 30 päivän aikana, kantaa hedelmää 90 päivän kuluttua. Tiedätkö jo, miltä alkuvuotesi näyttää?

 

Tartu haasteeseen ja ilmoittaudu mukaan nyt! Marraskuun MYYNTIHAASTE sulkeutuu 30.10.

Tositoimet alkavat torstaina 31.10.

Hinta

Marraskuun MYYNTIHAASTEEN hinta on 59 € + alv 24 %

 

Nähdään haasteessa!

Ystävällisin myyntiterveisin

Katja

P.S. Pääset ilmoittauduttuasi heti käsiksi viime vuoden myyntispiikkiini, josta sain asiakkailtani paljon positiivista palautetta!

bottom of page